-Uchodziłam za bardzo bogatą osobę dzięki kostiumom Barbary Ptak. Gdy ludzie zobaczyli mnie w stroju koronacyjnym uznali, że jestem multimilionerką-wspominała Anna Dymna, która grała Barbarę Radziwiłłównę w kostiumach autorstwa Barbary Ptak. Przebieranie się w takie kostiumy to, z pewnością, przygoda. One są niczym wehikuł czasu.
Kostiumy filmowe wymagają pietyzmu i dbałości o każdy detal. -Kilkanaście metrów od sceny do pierwszego rzędu krzeseł pozwala na to by kostiumy teatralne mogły być inaczej projektowane-tłumaczyła na filmie Ptak. Jak opowiadała, mimo ogromnej wiedzy historycznej jaka posiada, czasem i jej zdarzały się wpadki. Jedną z nich było zaprojektowanie dla Żyda, który przybył do teatru nakrycia głowy w nieodpowiednim kolorze. Jeden z widzów napisał wówczas do niej wyjaśniając, iż bogobojny Żyd udając się do teatru włożyłby tylko i wyłącznie białą jarmułkę.
Barabara Ptak tworzyła nie tylko kostiumy historyczne, ale także współpracując m.in. ze znanym śląskim reżyserem Kazimierzem Kucem te regionalne-śląskie.
Po projekcji autorzy filmu, Ewa Niewiadomska i Krzysztof Korwin Piotrowski, opowiedzieli o realizacji swego dzieła zdradzając wiele ciekawych tajemnic z nią związanych. -Jestem zachwycona kostiumami Basi. One wszystkie są bardzo piękne, i te detale są bardzo istotne w każdym kostiumie. Piękne kapelusze, biżuteria, torebeczki-każdy szczegół-mówiła śpiewaczka Grażyna Brodzińska, gość specjalny pokazu premierowego. Kostiumy tworzone przez Barbarę Ptak są bardzo barokowe i zwykle maja niezwykły „metraż”, na przykład mają bardzo długie treny. –Na spektaklu ma wejść najpierw kostium, a później ja popracuję-wspominała znana śpiewaczka opowiadając o perypetiach związanych z jednym z kostiumów, który nie przypadł jej za bardzo do gustu, bo był według niej zbyt agresywny w swej formie. Jak mówił prowadzący spotkanie Paweł Gabara, Dyrektor Gliwickiego Teatru Muzycznego, opinia Brodzińskiej jest dla nich bardzo ważna, gdyż uchodzi ona za dyktatorkę mody. Nie chodzi tylko o kostiumy jakie zakłada na przedstawienia, ale także kreacje, które prywatnie zakłada. –O tym mówi się czasem równie dużo jak i o występach artystycznych pani Grażyny więc ten gust, wyobraźnia i kreacje są szalenie ważne-podkreślał Gabara.
-Basia ciągle powtarza, że jest w jednej części artystką filmową, a w drugiej teatralną i prosiła by to uszanować-mówił reżyser filmu Krzysztof Korwin Piotrowski. W trakcie filmu pokazano także obrazy z „Pokazu mody” kostiumów filmowych i teatralnych autorstwa Barbary Ptak. Na szerokich kadrach pokazywano fragmenty mankietów i dłonie artystów, kostiumy w ruchu scenicznym, bo przecież to człowiek ożywia i ukazuje całą krasę kostiumu. Bez ruchu i człowieka, który go zakłada kostium jest nieco martwy, wiele traci na swej wartości artystycznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz